AIKP1016 Pedagogical development project (5 cr)
Description
Muuttuva yhteiskunta ja työelämä haastavat kehittämään oppimis- ja toimintaympäristöjä. Aikuiskasvatustiede vastaa haasteeseen tutkimuksella. Tutkimustiedon ja reflektion avulla voidaan tiedostaa ja pyrkiä ratkomaan ongelmia, mikä mahdollistaa perustellun toiminnan ja kehityksen. Opintokokonaisuuden päättävässä opintojaksossa sovelletaan jakson tutkimuskirjallisuutta ja opintokokonaisuudessa aiemmin opittua rajattuun pedagogiseen kehittämishankkeeseen jossain itselle tutussa ympäristössä.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hahmottaa kehittämistä vaativan didaktisen prosessin vaiheet (tavoitteet, toteutus, arviointi)
- tunnistaa ja jäsentää aikuiskasvatustieteellisiä oppimisen, ohjauksen ja arvioinnin teorioita koulutustilaisuuden/koulutuksen/kurssin suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- tarkastella kehittymisen haasteita sekä tarkastella kriittisesti asennettaan ohjaustyötä ja oppimista kohtaan
Study materials
Atjonen, P. 2015. Kehittävä arviointi kasvatusalalla. Joensuu: Kirjokansi.
JA
Virtanen, V., Postareff, L. & Hailikari, T. 2015. Millainen arviointi tukee elinikäistä oppimista? Yliopistopedagogiikka, 1. Luettavissa pdf-muodossa osoitteessa https://yliopistopedagogiikka.files.wordpress.com/2015/03/virtanen-ym.pdf
JA
Yksi oppimista ja/tai ohjausta käsittelevä lähde edellisistä opintojaksoista
JA
Vähintään kaksi vapaavalintaista tieteellistä lähdettä