AIKS1320 Learning and development at work (5 cr)
Description
Työssä tapahtuva oppiminen, ammatillinen kehittyminen, työelämän kehittäminen, henkilöstön kehittäminen
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
tuntee keskeiset työssä oppimista ja ammatillista kehittymistä kuvaavat teoreettiset lähestymistavat
tuntee työelämän kehittämistä kuvaavat tutkimukselliset lähestymistavat ja käytänteet
syventää ymmärrystä aikuisten oppimisesta muuttuvassa työssä
saa valmiuksia soveltaa oppimista ja kehittämistä työssä koskevaa tutkimustietoa työelämän käytänteissä yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasoilla
Description of prerequisites
aikuiskasvatustieteen tai kasvatustieteen aineopinnot
Study materials
Kirjallisuus
- BILLETT, S., HARTEIS, C. & GRUBER, H. 2014. International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. Volume 1-2. Springer. Osat I, II ja IV sekä kaksi artikkelia
- BECKETT, D. & HAGER, P. 2019. The emergence of complexity. Rethinking education as a social science. Springer.
sekä valinnan mukaan neljä artikkelia seuraavista:
1. Collin, K., Lemmetty, S. & Riivari, E. 2019. Vastuulliset henkilöstön kehittämisen käytänteet luovuuden mahdollistajina kasvu-yrityksissä. Teoksessa Collin, K. & Lemmetty, S. 2019 (toim.). Siedätystä johtamisallergiaan! Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä. Helsinki: Edita, 229 -245.
- Ellinger, A. D. 2004. The concept of self-directed learning and its implications for human resource development. Advances in Developing Human Resources 6(2), 158–177.
- Fenwick, T. 2008. Understanding relations of individual–collective learning in work: A review of research. Management Learning, 39(3), 227–243.
- Hökkä, P., Vähäsantanen, K. & Paloniemi, S. 2019. Emotions in learning at work. Vocations and Learning https://doi.org/10.1007/s12186-019-09226-z
- Järvensivu, A. & Koski, P. 2012. Combating learning. Journal of Workplace Learning 24 (1), 5–18.
6. Lemmetty, S. & Collin, K. 2019. Self-directed learning as a practice of workplace learning. Interpretative repertoires of self-directed learning at ICT work. Vocations and Learning. https://doi.org/10.1007/s12186-019-09228-x
- Manuti, A. ym. 2015. Formal and informal learning in the workplace: a research review. International Journal of Training and Development 9(1), 1360–3736.
- Räsänen, K. 2015. Fire and water combined: understanding the relevance of working life studies through a concept of practical activity. Nordic Journal of Working Life Studies 5 (3a), 47–62.
Lisäksi muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.