APEA515 Theoretical and Philosophical Foundations of Adult Education (5 cr)
Description
Sisältö
andragogiikan historialliset, teoreettiset ja filosofiset lähtökohdat omakohtainen ja omaehtoinen oppiminen elämänkokemus aikuisen elävänä oppikirjana omakohtaista oppimista tukevat työmuodot dialoginen ja tutkiva asenne
Suoritustavat
Luento ja työpajatyöskentely, pienryhmäopiskelu. Lukuvuosittaiset muutokset ilmoitetaan opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa andragogiikan historiallisia, teoreettisia ja filosofisia lähtökohtia ja sen erilaisia ilmenemismuotoja nyky-yhteiskunnassa
- hahmottaa andragogisen teorian merkitystä aikuiskouluttajan työssä
- käyttää andragogisia käsitteitä aikuiskoulutusta koskevassa keskustelussa,
- soveltaa andragogista teoriaa aikuiskoulutuksen ja aikuisen oppimisen kysymyksiin
Description of prerequisites
Opintojakso tarkoitettu ainoastaan aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin valituille.
Study materials
DEWEY, J. 2015 (1938). Experience and education. New York: Free Press.
ISAACS, W. 2001. Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito. Helsinki: Kauppakaari.
KNOWLES, M., HOLTON, E. & SWANSON, R. 2011. The adult learner . The definitive classic in adult education and human resource development. San Francisco: Elsevier.
LAINE, T. & MALINEN, A. (toim.) 2009. Elävä peilisali. Aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: Kansanvalistusseura.
LINDEMAN, E. 1926. The meaning of adult education. Oklahoma: The University of Oklahoma.