APEA525 Different Interpretations of Teacherhood (5 cr)
Description
Sisältö
opettamisen ja ohjaamisen teoriat erityisesti aikuisoppimisen näkökulmasta, opettajan erilaiset roolit ja tehtävät, opettajuuden eettiset kysymykset
Suoritustavat
Oppimistehtävät ja lukupiirityöskentely. Lukuvuosittaiset mahdolliset muutokset ilmoitetaan opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Learning outcomes
- hahmottaa keskeisiä opettamisen ja ohjaamisen teorioita sekä niiden keskinäisiä yhteyksiä
- hahmottaa opettamisen ja oppimisen prosessien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa
- soveltaa teoreettista tietämystään opettajuudesta tilanteen vaatimalla tavalla
Description of prerequisites
Opintojakso tarkoitettu ainoastaan aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin valituille.
Study materials
ATKINSON, T. & CLAXTON, G. (toim.) 2008. The intuitive Practitioner. On the value of not knowing what one is doing. Berkshire: Open University Press.
BROOKFIELD, S. 2006. The skillful teacher: on technique, trust, and responsiveness in the classroom. San Francisco: Jossey-Bass.
PEAVY, R. V. 1999. Sosiodynaaminen ohjaus. Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Helsinki: Psykologien Kustannus Oy.
VAN MANEN, M. 1998. Tact of teaching. New York: State University of New York Press. VEHVILÄINEN, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.