CEAP6050 Basics of developmental psychology (6 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Kokkola University Consortium Chydenius - Education
Curriculum periods:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023

Description

  • esi- ja alkuopetusikäisen kehitys ja oppiminen
  • oppimisvalmiuksien ja työskentelytaitojen arviointi
  • kehityksen ja oppimisen tukeminen


(opintojaksojen tarkemmat sisällöt kouluttaja esittelee opintojaksonsa alussa)

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kehityksen keskeiset piirteet ja niihin vaikuttavat tekijät (mm. kognitiivinen, kielellinen, sosio-emotionaalinen, motorinen ja moraalinen kehitys)
  • osaa hyödyntää kehitysteorioita kasvatuksen ja oppimisen tukemisessa
  • ymmärtää motivaation, minäkuvan ja itsesäätelytaitojen merkityksen varhaisvuosien oppimisessa
  • osaa arvioida esi- ja alkuopetusikäisten lasten oppimisvalmiuksia ja työskentelytaitoja
  • tunnistaa kehityksen eri alueilla ilmeneviä ongelmia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä ja prosesseja.

Literature

  • Crain, W. C. (2016). Theories of development: Concepts and applications (6th ed.). London: Routledge. (2011 painos käy myös)
  • Linnilä, M-L. 2011. Kumpi on valmis – lapsi vai koulu. Mediapinta: Tampere.
  • Aro & Närhi. 2003. Kummi 2. Tarkkaavaisuushäiriöinen oppilas koululuokassa. Niilo Mäki Instituutti.
  • Närhi, V. & Klenberg, L. (2010). ADHD – tutkimuksellinen mysteeri, käytännössä kaikille tuttu. NMI-Bulletin, 20(3), 29–38.—Teoreettinen yleiskatsaus ADHD:stä

Completion methods

Method 1

Description:
40 tuntia kontaktiopetusta ja 122 tuntia opiskelijan omatoimista työskentelyä.
Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen joustavasti opintojakson kouluttajan ohjeistuksen mukaisesti.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (2 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Participation in teaching (2 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Participation in teaching (2 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching