ERIA1080 Accessibility in Interaction and Learning Environments (5 cr)
Description
esteettömyys ja saavutettavuus (UDL), vuorovaikutus ja viestintä, aistit ja viestintä, osallisuus ja sosiaalinen osallisuus
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää esteettömyyden ja saavutettavuuden käsitteet oppimisen kontekstissa
- osaa suunnitella esteetöntä ja osallistavaa oppimisympäristöä
- osaa arvioida ja hyödyntää vuorovaikutuksen tukemisen keinoja oppimisympäristöissä
- osaa huomioida eri aistien merkityksen ja käytön vuorovaikutuksessa ja viestinnässä
Study materials
Gronseth, S. L. & Dalton, E. M. 2019. Universal Access Through Inclusive Instructional Design.
Huuhtanen, K. (toim.) 2012. Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät Suomessa. Kolmas uudistettu painos. Oppimateriaalikeskus Opike.
Takala, M. & Sume, H. (toim.) 2016. Kieli, kuulo ja oppiminen. Kuurojen ja huonokuuloisten lasten opetus. Helsinki: FinnLectura.
Marino, M., Gotch, C., Israel, M., Vasquez, E., Basham, J. & Becht, K. (2014). UDL in the middle school science classroom: Can video games and alternative text heighten engagement and learning for students with learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 37, s. 87–99.
Persson, H., Åhman, H., Yngling, A. & Gulliksen, J. (2015). Universal Design, Inclusive Design, Accessible Design, Design for all: Different Concepts - One Goal? On the Concept of Accessibility - Historical, Methodological and Philosophical Aspects. 14 (4), s. 505-526. DOI 10.1007/s10209-014-0358-z
Cook, S. C., Rao, K., & Collins, L. (2017). Self-monitoring interventions for students with EBD: Applying UDL to a research-based practice. Beyond Behavior, 26(1), s. 19-27. doi: http://dx.doi.org.ezproxy.jyu.fi/10.1177/1074295617694407
Linkki: http://udlguidelines.cast.org/