LNLP1005 Physical activity promotion and sports pedagogy for youth (3 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Description
Lasten ja nuorten liikunnan edistämisen mallit ja suomalaiset ja kansainväliset ohjelmat.
Lasten ja nuorten liikuntapedagogiset erityiskysymyksiä eri ikävaiheina.
Liikunnan turvallisuus ja vasta-aiheet sekä toimintakyvyn rajoitteiden huomiointi ohjaamisessa ja opetuksessa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata lasten ja nuorten liikunnan edistämisen teoreettisia perusteita
- osaa soveltaa lasten ja nuorten liikunnan ohjaukseen soveltuvia didaktisia ja pedagogisia menetelmiä
- tietää liikunnan opetuksen ja ohjaamisen eriyttämisen periaatteita ja vaikuttavia tekijöitä
Compulsory prerequisites
Study materials
Kirjallisuus:
Liikunnan didaktiikka. Teoksessa Jaakkola T, Liukkonen J & Sääkslahti A (toim). Liikuntapedagogiikka. Sivut: 276-366.
- Sääkslahti A. Liikunnanopetuksen suunnittelu.
- Liukkonen J & Jaakkola T. Oppimista tukevan motivaatioilmaston luominen.
- Jaakkola T & Sääkslahti A. Liikunnanopetuksen opetustyylit.
- Jaakkola T & Mononen K. Opetustapahtuman ohjaaminen: ohjeet, näytöt ja palautteen antaminen.
- Rantalainen M & Kaski S. Organisointi ja järjestyksen ylläpito liikuntatunneilla.
- Jaakkola T. Liikuntataitojen opettaminen.
- Liikuntapedagogiikan erityiskysymyksiä. Teoksessa Jaakkola T, Liukkonen J & Sääkslahti A (toim). Liikuntapedagogiikka. Sivut: 410-484.
- Huovinen T & Rintala P. Yksilön huomioiminen liikuntapedagogiikassa.
- Asunta P, Viholainen H & Ahonen T. Motorisen oppimisen vaikeudet liikuntapedagogiikan arjessa.
- Siljamäki M. Monikulttuurisuus osana liikuntapedagogiikkaa.
- Kokkonen M. Liikuntapedagogiikan yhdenvertaisuus – sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen näkökulma. Oppimateriaalit: Verkkoluennot sekä muu Moodlessa jaettu tieteellinen ajankohtainen materiaali.
Oppimateriaalit:
Verkkoluennot sekä muu Moodlessa jaettu tieteellinen ajankohtainen materiaali
Completion methods
Method 1
Evaluation criteria:
Oppimistehtävä 100% Reaaliaikainen lähiopetus hyv / hyl
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Independent study (2 cr)
Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
x
Participation in teaching (1 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish