LPEY1002 Pedagogics in physical activity and sport (3 cr)
Description
Sisältö
Lapsen ja nuoren kanssa työskentelevän arvopohja, ihmiskäsitys ja oppimiskäsitys liikunnassa ja urheilussa sekä eettiset periaatteet.
Liikunta koulussa, seurassa ja muualla yhteiskunnassa.
Liikunnan ja urheilun didaktiikka, suunnittelu, opettaminen, valmentaminen, ohjaaminen ja soveltaminen.
Erilaisuuden kohtaaminen ja tasa-arvo liikuntakasvatuksessa sekä vammaisurheilupäivään osallistuminen.
Liikunnan esteettömyys ja saavutettavuus.
Liikunnan ja urheilun kehittämishaasteet muuttuvassa yhteiskunnassa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
osaa eritellä liikuntakasvatuksen arvolähtökohtia eri konteksteissa sekä tietää, miten opettajan ja valmentajan arvot näkyvät yksittäisessä opetus- ja valmennustilanteessa
tietää liikuntapedagogiikan ja soveltavan liikunnan peruskäsitteet ja teoriat sekä osaa käyttää niitä keskusteluissa sekä raportoinnissa
tietää, kuinka liikuntakasvatusta toteutetaan eri-ikäisillä ja erilaisen toimintakyvyn omaavilla väestöryhmillä
tuntee liikuntaa ja urheilua koskevat keskeiset lait ja niiden vaikutukset esimerkiksi urheiluseuratoimintaan ja koululiikuntaan sekä liikuntaympäristöjen suunnitteluun ja käyttöön
osaa kuvata opettajan, urheiluvalmentajan ja ohjaajan toimenkuvaan kuuluvien tehtävien monipuolisuuden
laatii perusteltuja tunti-ja harjoitussuunnitelmia
käyttää tarkoituksenmukaisia opetustyylejä ohjatessaan ja opettaessaan
Study materials
Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. (toim.) 2017. (2. uusittu painos). Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS –kustannus, ss. 12-20, 41-53, 114-126, 290-350, 410-421 (103 s.)
Ekirjassa vastaavat luvut: 1, 3, 7, 16-19 sekä 23.
Completion methods
Method 1
Participation in teaching (3 cr)
Luennot 16 tuntia
Harjoitukset 20 tuntia