MSLP010 Introduction to Museology (5 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Curriculum periods:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Description
Opintojakson aikana käsitellään kulttuurin käsitettä, aineellista ja aineetonta kulttuuriperintöä sekä museologian/heritologian perusteita ja kehitystä. Lisäksi tarkastellaan museolaitoksen historiaa, organisaatiota ja ansaintalogiikka.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee museologisen ja heritologisen tutkimuksen peruskäsitteistöä ja alan oppihistoriallisia päälinjoja
- osaa kuvata suomalaisen museolaitoksen syntyä, kehitystä ja nykytilan painopisteitä
- ymmärtää suomalaisen museokentän organisaation toimintaperiaatteita ja ansaintalogiikka sekä yhteiskunnallisia tehtäviä
- on perehtynyt museoiden ja muiden muistiorganisaatioiden toimintaan ja lainsäädäntöön
- tunnistaa kulttuuriperintötyön motiiveja ja tavoitteita.
Description of prerequisites
Suositellaan suoritettavaksi ennen muita museologian perusopintoja.
Study materials
Oppimateriaalina muistiorganisaatioiden toimintaperiaatteita esittelevää materiaalia sekä kulttuuriperintötyötä säätelevää lainsäädäntöä. Oppimateriaali jaetaan opetuksen yhteydessä.
- Vilkuna, Janne, Yhteinen kulttuuriperintömme (s. 12–41)
- Vilkuna, Janne, Museoiden yhteistyön haasteet (s. 42–43)
- Vilkuna, Janne, Museologian vaiheita (s. 44–65)
- Kinanen, Pauliina, Museologiaa maailmalla (s. 66–67);
- Kostet, Juhani, Museoiden resurssit ja niiden hallinta (s. 93–104).
- Kostet, Juhani, Onko suomalaisella museolla aatteellista perustaa? (s. 17–26)
- Vilkuna, Janne, Suomen museoalan organisoituminen 1945–2009 (s. 27–46)
- Kinanen, Pauliina, Suomen museoliitto museokentän rakentajana (s. 62–93)
- Palviainen, Ritva, Museotyön ammatillistuminen (s. 315–331)
- Vilkuna, Janne, Museologia ja Suomen museot (s. 332–346).
Literature
- Kinanen, Pauliina (toim.): Museologia tänään. Helsinki: Suomen museoliitto 2007.
- Pettersson, Susanna & Kinanen Pauliina (toim.): Suomen museohistoria. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2010.
Completion methods
Method 1
Evaluation criteria:
80% osallistuminen ja tenttisuoritus tai kirjallinen oppimistehtävä.
Time of teaching:
Period 2
Select all marked parts
Method 2
Evaluation criteria:
Tenttisuoritus tai kirjallinen oppimistehtävä
Time of teaching:
Period 1, Period 2, Period 3, Period 4, Period 5
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:
Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi ja tentti tai kirjallinen oppimistehtävä.
x
Independent study (5 cr)
Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:
Erityisin perustein (esim. asuminen toisella paikkakunnalla) ja tentaattorin kanssa erikseen sopimalla kurssi on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkko-opiskeluna, johon kuuluu myös tentti tai kirjallinen oppimistehtävä.