ODKP1190 Drama Teacher as an Artist-Educator (5 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Description
Sisältö
Ryhmälähtöinen taiteellinen oppimisprosessi (devising).
Draamaopettaja opettaja-taiteilijana.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa rakentaa ryhmälähtöisen taiteellisen oppimisprosessin (devising) ja arvioida prosessia
• osaa reflektoida omaa ja opiskeluryhmän oppimisprosessia pedagogisena, dialogisena ja eettisenä toimintana
• osaa kuvata omaa pedagogista toimintaansa ja ajatteluaan draamaopettajana
• ymmärtää draamakasvatuksen potentiaalin yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa
• tietää draamakasvatuksen keskeisiä tutkimusteemoja ja tutkimuksia
Additional information
Tämän opintojakson voivat suorittaa vain erillisen haun kautta opiskelijoiksi hyväksytyt.
Description of prerequisites
Erillisen haun ja valinnan kautta hyväksytyt.
Compulsory prerequisites
Study materials
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.
Literature
- Nicholson, H. 2014. Applied drama: the gift of theatre.
- Oddey, A. 2001. Devising Theatre: a practical and theoretical handbook. London: Routledge.
- Repo-Kaarento, S. 2010. Innostu ryhmästä. Miten ohjata oppivaa yhteisöä. Helsinki: Kansanvalistusseura.
- Niemistö, R. 2007. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Palmenia.
- Prendergast, M. & Saxton, J. 2013. Applied drama: A facilitator's handbook for working in community. Bristol: Intellect.
- Prentki, T. & Preston, S. 2009. (eds.) The applied theatre reader. London: Routledge.
- Smart, J. & Mermikides, A. 2010. Devising in process. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
- Viirret, T. L. 2020. Dialogism as an Integral Element in Process Drama: Insights into Drama Teacher’s Artistic-Pedagogical Expertise. Jyväskylä: University of Jyväskylä.
Completion methods
Method 1
Evaluation criteria:
Osallistuminen reaaliaikaiseen lähiopetukseen aktiivisesti ja rakentavassa vuorovaikutuksessa, tehtävien suorittaminen hyväksytysti, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, itsearviointi ja/tai vertaisarviointi.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Participation in teaching (1 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
x
Independent study (4 cr)
Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish