OKLA3029 Knowing and Expertise: Teaching Practice 2 (6 cr)
Description
Opintojakso sijoittuu erityisesti Pedagogisen osaamisen sekä Vuorovaikutusosaamisen ja moninaisuuteen liittyvän osaamisen ydinosaamisalueille.
Opintojakson keskeisenä sisältönä on:
- opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- yhteisopettajuus
- opetuksen dokumentointi ja siihen liittyvät tehtävät
- vuorovaikutusosaaminen
- tieto- ja viestintäteknologian pedagogisiin käyttötapoihin tutustuminen
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimistilanteita ja -kokonaisuuksia sekä itsenäisesti että ryhmässä.
- osaa huomioida opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa oppilaiden oppimisedellytykset, kokemukset sekä intressit.
- ymmärtää emotionaalisen läsnäolon tärkeyden oppilaan oppimiselle.
- ymmärtää opetussuunnitelman merkityksen opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- ymmärtää opetusvuorovaikutuksen merkityksen ryhmän hallinnalle sekä motivaatiolle.
- hahmottaa opetukselle erilaisia tavoite- ja toteutusvaihtoehtoja sekä kykenee tekemään näistä vaihtoehdoista perustellun valinnan.
Study materials
Woolfolk, A. 2007. (10. tai uudempi painos) Educational Psychology. Boston, Mass.: Allyn & Bacon. luvut 13 Creating learning environments ja 14 Teaching every student.
Lerkkanen, M-K. & Pakarinen, E. (2018) Opettajan merkitys oppimismotivaatiolle. Teoksessa K. Salmela-Aro (Toim.) Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus, 181-196.
Epstein, M., Atkins, M., Cullinan, D., Kutash, K., & Weaver, R. 2008. Reducing behavior problems in the elementary school classrooms. Practice guide. USA: National Center for Education Ecaluation and Regional Assistance. luettavissa: https://ies.ed.gov/ncee/wwc/Docs/PracticeGuide/behavior_pg_092308.pdf
Nurmi, J-E. 2013. Motivaation merkitys oppimisessa. Kasvatus, 5/2013, 548-554
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, erityisesti luvut 1-5 ja 9.
Savolainen, H., Närhi, V. & Savolainen, P. 2019. Myönteisten käyttäytymismallien tukeminen opetuksessa. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M-K. Lerkkanen, & T. Siiskonen (toim.) Oppimisen vaikeudet. Jyväskylä: NMI, 194-205.
Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M.-K. 2016. Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus. (Luku 10, Opetus, vuorovaikutus ja oppiminen).
Ruohonen T. (toim.) Kielitietoisen opettajan opas. E-norssi. Soveltuvin osin.