RUOS217 The History of Swedish Language (5 cr)
Description
Sisältö
Kieli on aina historiallista, ja siksi kielen ja sen ilmiöiden historiallisuuden ja ajallisen monikerroksisuuden tiedostaminen ja ymmärtäminen on tärkeää kaikille kielen ammattilaisille. Kurssilla tehdään aikamatka ruotsin kieleen ja perehdytään sen kehitykseen viikinkiajan riimuista 2000-luvun digitaalisiin ihmistieteisiin. Kielen vaihtelua ja muutosta tarkastellaan kielen eri tasoilla uusimman tutkimuksen valossa osana laajempaa historiallista ja yhteiskunnallista kehitystä. Opiskelija tutustuu monipuolisesti eri aikakausien teksteihin ja analysoi niitä kulttuurihistoriallisessa kontekstissaan ja syventää näin tietämystään siitä kielellisestä kehityksestä, josta ruotsi on aikojen saatossa rakentunut.
Suoritustavat
Kontaktiopetus ja tentti TAI essee TAI suullinen tentti.
Learning outcomes
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- tuntee ruotsin kielen historiallisen kehityksen pääpiirteet riimuruotsista nykyruotsiin osana laajempaa kulttuurihistoriallista kontekstia,
- on syventänyt ymmärrystään kielestä historiassa ja historiasta kielessä,
- hänellä on käsitys ajankohtaisesta kielihistoriallisesta tutkimuksesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista sekä
- hän on tietoinen keskeisimmistä kielihistoriallisista teksteistä, apuvälineistä ja digitaalisista resursseista.
Additional information
Arviointiperusteet
Arvosteluasteikko 0-5. Arvosanakohtaiset arviointiperusteet esitellään tarkemmin opetuksen yhteydessä.
Suositus ajoituksesta
3.-5. vuosi.
Description of prerequisites
Compulsory prerequisites
- Prerequisite group 1
- Prerequisite group 2
Recommended prerequisites
Literature
- H. Lönnroth. (2016). Filologi i Facebooks tidevarv - vad, hur och varför? Teoksessa D. Andersson ym. (toim.) Historia och språkhistoria. Umeå: Umeå universitet. URN: urn:nbn:se:umu:diva-121383
- L. Moberg (toim.). (2013). Svenskan i tusen år. Glimtar ur svenska språkets utveckling. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.
- G. Pettersson. (2005). Svenska språket under sjuhundra år. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.
Completion methods
Method 1
Method 2
Method 3
Participation in teaching (5 cr)
Kontaktiopetus ja tentti.
- H. Lönnroth. (2016). Filologi i Facebooks tidevarv - vad, hur och varför? Teoksessa D. Andersson ym. (toim.) Historia och språkhistoria. Umeå: Umeå universitet. URN: urn:nbn:se:umu:diva-121383
- L. Moberg (toim.). (2013). Svenskan i tusen år. Glimtar ur svenska språkets utveckling. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.
- G. Pettersson. (2005). Svenska språket under sjuhundra år. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.
Independent study (5 cr)
Itsenäinen työskentely
- H. Lönnroth. (2016). Filologi i Facebooks tidevarv - vad, hur och varför? Teoksessa D. Andersson ym. (toim.) Historia och språkhistoria. Umeå: Umeå universitet. URN: urn:nbn:se:umu:diva-121383
- L. Moberg (toim.). (2013). Svenskan i tusen år. Glimtar ur svenska språkets utveckling. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.
- G. Pettersson. (2005). Svenska språket under sjuhundra år. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.
Teaching
8/1/2020–7/27/2021 Essay
8/1/2021–7/26/2022 Essay
Exam (5 cr)
Itsenäinen opiskelu sekä suullinen tentti.
- H. Lönnroth. (2016). Filologi i Facebooks tidevarv - vad, hur och varför? Teoksessa D. Andersson ym. (toim.) Historia och språkhistoria. Umeå: Umeå universitet. URN: urn:nbn:se:umu:diva-121383
- L. Moberg (toim.). (2013). Svenskan i tusen år. Glimtar ur svenska språkets utveckling. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.
- G. Pettersson. (2005). Svenska språket under sjuhundra år. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.