TTIA1104 Research and Interpretations of Teacherhood (6 cr)
Description
Sisältö
Opettajuuden eettiset kysymykset
Opettamisen ja ohjaamisen teoriat aikuiskoulutuksessa
Toimijuuden teoriat
Uutta luova opetus- ja ohjausosaaminen
Johtamis-, valmennus- ja hyvinvointiosaaminen
Työyhteisön kehittäminen
Opettaja yhteiskunnallisena vaikuttajana
Andragoginen tutkimus- ja kehittämistyö
Koulutuksen ja työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät ja niiden sovellusmahdollisuudet
Suoritustavat
Luennot 4 tuntia
Pienryhmätyöskentely (oppimisryhmä, lukupiiri, verkko-opiskelu) ja yhteistoiminnalliset työtavat (vertaistyöskentely ja vertaisohjaus) 24 tuntia
Itsenäinen opiskelu
Projektityön
raportointi osana yhteisesti koottavaa andragogista käsikirjaa
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin, hyväksytty projektityö
Learning outcomes
- osaa arvioida omaa toimijuuttaan ja tunnistaa erilaisia toimijuutta ja identiteettejä koskevia teoreettisia lähtökohtia
- tunnistaa oppimisen ja opettamisen prosessien keskinäisen yhteyden ja dynamiikan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sekä uudistaa oppimista, opetusta ja ohjausta sosiaali-, terveys-, ja/tai kuntoutusalalla opiskelija-, ilmiö- ja työelämälähtöisesti
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää opettajan työtä tutkimuksellista otetta hyödyntäen
- osaa huomioida sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan koulutuksen ja työelämän kehittämiseen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset näkökulmat
- osaa johtaa itseään, asioita ja ihmisiä sekä mentoroida ja valmentaa kollegoita ja opiskelijoita
- osaa edistää ja ylläpitää omaa, työyhteisön ja opiskelijoiden työhyvinvointia
Additional information
Kevätlukukausi
Study materials
Billett, S., Harteis, C. & Gruber, G. 2014. International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. Dordrecht: Springer
Engeström, Y. 2018. Expertise in Transition. Gambridge University Press.
Heikkinen, H.L.T., Jokinen, H. & Tynjälä, P. (Eds.) 2018. Peer-Group Mentoring for Teacher Development. London: Routledge
Illeris, K. 2014. Transformative learning and identity. London: Routledge. (176 s.)
Töytäri, A. 2019. Näkökulmia ammattikorkeakouluopettajan oppimiseen ja osaamishaasteisiin. Akateeminen väitöskirja, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Muuta kirjallisuutta sopimuksen mukaan