TTIA1106 Societal Phenomena, Active Citizenship and Adult Education (4 cr)
Description
Sisältö
Kansalaisuuden kompetenssit
Osallisuus, osallistuminen, vaikuttaminen
Työelämän kehittäminen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Vuorovaikutus- ja tunneälyosaaminen
Kulttuurien välinen viestintä ja vuorovaikutus
Demokratiakasvatus
Pedagogiset traditiot
Sivistyspedagogiikka
Kriittinen pedagogiikka
Suoritustavat
Luennot 6 tuntia
Yhteistoiminnalliset työtavat (työpaja- ja lukupiirityöskentely, pienryhmätyöskentely) 20 tuntia
Oppimispäiväkirjat
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin, oppimispäiväkirjojen hyväksytty suorittaminen
Learning outcomes
- osaa toimia ja ohjata opiskelijoita toimimaan rakentavasti, tilannesidonnaisesti sekä luovasti eri sosiaali-, terveys-, ja kuntouksen toimintakonteksteissa
- osaa arvioida ja huomioida lisääntyneen etnisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden vaikutukset sosiaali-, terveys-, ja kuntoutusjärjestelmissä
- tunnistaa yhteiskunnallisen vallankäytön muotoja sekä yhteiskunnallisten rakenteiden ja aikuiskoulutuksen välistä dynamiikkaa ja jännitteitä
- osaa arvioida kriittisen pedagogiikan ja sivistyspedagogiikan merkitystä koulutuksen arvoperustan, rakenteiden ja toimintatapojen kehittämisessä
- osaa toimia yhteiskunnallisena vaikuttajana uudistuvassa sosiaali-, terveys-, kuntoutus- ja koulutusjärjestelmässä
Additional information
Kevätlukukausi
Study materials
Brookfield, s. D. 2004. The power of critical theory: liberating adult learning and teaching. San Francisco: Jossey-Bass.
Brookfield, S. 2012. Teaching for critical thinking. San Francisco: Jossey Bass.
Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (toim.) 2014. Koulutuksella työntekijäkansalaiseksi. Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot. Helsinki: Gaudeamus.
Suoranta, J. 2019. Paulo Freire: sorrettujen pedagogi. Helsinki: Into. ISBN: 9789523512061
Niemelä, S. 2011. Sivistyminen. Sivistystarve, -pedagogiikka ja –politiikka pohjoismaisessa kansansivistystraditiossa. Keuruu: Otava.
Toom, A. & Pyhältö, K. 2020. Kestävää korkeakoulutusta ja opiskelijoiden oppimista rakentamassa: Tutkimukseen perustuva selvitys ajankohtaisesta korkeakoulupedagogiikan ja ohjauksen osaamisesta http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161992
Muuta kirjallisuutta sopimuksen mukaan