VAAM1211 Early Childhood Pedagogy (5 cr)
Description
Varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat; varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet ja toimintatavat; varhaiskasvatuksen aloitus ja siirtymät; päivärytmi ja lapsen arki varhaiskasvatuksessa; pienen lapsen kehitystä tukeva pedagoginen ja laadukas vuorovaikutus; pienen lapsen leikki ja leikin ohjaaminen; pedagogisen toiminnan suunnittelu, ohjaus ja arviointi; varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmä, Vaka ePortfolio-työskentely
Learning outcomes
- osaa hyödyntää varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja pedagogisessa toiminnassa
- tietää varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet, toimintatavat ja pedagogiset periaatteet
- kykenee tarkastelemaan oppimis-, vuorovaikutus- ja hoidon tilanteita lapsen ja erilaisten ryhmien näkökulmasta
- osaa ohjata lasten leikkiä ja ymmärtää leikin pedagogisen merkityksen lasten keskinäisenä toimintana sekä lapsen kehityksessä, vertaissuhteiden rakentumisessa ja oppimisessa
- ymmärtää, että pedagoginen toiminta muodostuu kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuudesta
- tunnistaa laadukkaan pedagogisen vuorovaikutuksen ja myönteisen ilmapiirin merkityksen pedagogisessa toiminnassa
- osaa havainnoida, suunnitella, ohjata, dokumentoida ja arvioida osallisuutta tukevaa sekä lapsilähtöistä pedagogiikkaa
- kykenee hyödyntämään arviointia oman ammatillisen kasvun välineenä sekä soveltamaan opittuja asioita uudessa tilanteessa
tuntee varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmän
kehittää omaa pedagogista ajatteluaan tutustumalla keskeisiin vaihtoehtopedagogisiin ajattelutapoihin ja periaatteisiin.
Study materials
Helenius, A., Karila, K., Munter, H., Mäntynen, P. & Siren-Tiusanen, H. (toim.) 2001. Pienet päivähoidossa: alle kolmivuotiaiden varhaiskasvatuksen perusteita. Helsinki: WSOY.
Koivula, Siippainen, Eerola-Pennanen (toim.) 2017. Valloittava Varhaiskasvatus. Luvut 1-2; 6; 9-10; 13; 15-16; 17.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018). Helsinki: Opetushallitus.
Artikkeleita sopimuksen mukaan.