VAAM1221 Preschool pedagogy (6 cr)
Description
Esiopetuksen historia, lainsäädäntö ja asiakirjat ; esiopetusikäisten leikin ja oppimisen ohjaaminen ; esiopetuksen oppimisympäristön järjestäminen; tavoitteet, suunnittelu ja arviointi esiopetuksessa ; opetussuunnitelmaprosessi ; siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen; alkuopetuksen keskeiset tavoitteet, sisällöt ja arviointi ; lasten osallisuuteen perustuva pedagogiikka; Vaka ePortfolio-työskentely.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee esi- ja alkuopetusta ohjaavat opetussuunnitelmat
- ymmärtää opetussuunnitelmaprosessin
- ymmärtää esiopetusikäisen lapsen oppimisen ja opettamisen erityispiirteet, yksilöllisen tuen näkökulmat sekä lapsen osallisuuden merkityksen
- tunnistaa ja toteuttaa laadukkaan pedagogisen vuorovaikutuksen periaatteita ja ryhmänohjaustaitoja sekä kielellistä ohjausta
- osaa ohjata esiopetusikäisen lapsen oppimisprosessia (havainnointi, suunnittelu, dokumentointi, ohjaaminen ja arviointi) opetussuunnitelmaan pohjautuen
- osaa huomioida eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten oppimisen ja hyvinvoinnin tarpeet
- osaa tarkastella varhaiskasvatusta sekä esi- ja alkuopetusta joustavana pedagogisena jatkumona
- ymmärtää varhaiskasvatuksen opettajan roolin kolmiportaisen tuen järjestämisessä.
Study materials
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 2014. Opetushallitus.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 2014. Helsinki: Opetushallitus. (1. ja 2. luokkia koskevat sivut)
Rantavuori, L. (2019). Kohti relationaalista asiantuntijuutta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa. Tampereen yliopisto.
Artikkeleita sopimuksen mukaan (ehdotus: nostetaan artikkelikimaran avulla, esiopetuksen keskeisiä toimintatapoja ja pedagogisia periaatteita).
esim. Eklund, K. & Heinonen, J. 2011. Lapsen itsesäätelytaitojen tukeminen arjessa. Teoksessa T. Aro & M.-L. Laakso(toim.), Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti.
Turja, L. & Vuorisalo, M. 2017. Lasten oikeudet, toimijuus, osallisuus oppimisessa. Teoksessa M. Koivula, A. Siippainen, P. Eerola-Pennanen (toim.), Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino.
Salminen, J. & Poikonen P.-L. 2017. Opetussuunnitelma pedagogisena työvälineenä. Teoksessa M. Koivula, A. Siippainen, P. Eerola-Pennanen (toim.), Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino.
Salminen, J., Hännikäinen, M., Poikonen, P.-L. & Rasku-Puttonen, H. (2014) Teachers' contribution to the social life in Finnish preschool classrooms during structured learning sessions, Early Child Development and Care, 184:3, 416-433.
Pakarinen, E. & Lerkkanen, M.-K. (2013). Vuorovaikutuksen laadun merkitys esiopetuksessa. Kielikukko, 1, 3-8.