VAAM1362 Mathematics (3 cr)
Description
Varhaisten matemaattisten taitojen ja matemaattisen ajattelun kehittyminen; matemaattiset käsitteet; varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen; matemaattisten valmiuksien havainnointi, tukeminen ja arviointi; matemaattiset oppimisvaikeudet ja niiden ennaltaehkäisy ; toiminnallinen oppiminen; varhaiskasvatuksen matemaattinen leikki- ja oppimisympäristö.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee varhaisten matemaattisten taitojen ja lapsen matemaattisen ajattelun kehittymisen sekä hallitsee varhaiskasvatuksen matemaattisen käsitteistön
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen lapsen matemaattisten taitojen kehittymisen ja oppimisen tukemisessa
- hallitsee tiedollisia ja taidollisia valmiuksia ohjata eri ikäisten lasten matemaattisten taitojen ja ajattelun kehittymistä
- omaa pedagogisia valmiuksia eriyttää matemaattista toimintaa ikä- ja taitotason mukaisesti arjen eri tilanteissa
- osaa havainnoida, ohjata ja arvioida lasten matemaattisten taitojen ja valmiuksien kehittymistä
- tuntee matemaattisiin oppimisvaikeuksiin vaikuttavia tekijöitä ja tietää keinoja matemaattisten oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisemiseksi.
Study materials
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Luku 16, 221 –235. Jyväskylä: PS-kustannus.
Mononen, R., Aunio, P., Korhonen, J., Tapola, A. & Väisänen, E. 2017. Matemaattiset oppimisvaikeudet. Jyväskylä: PS-kustannus (soveltuvin osin).
Parviainen, P. 2019. The Development of Early Mathematical Skills – A Theoretical Framework for a Holistic Model. Journal of Early Childhood Education Research; Vol 8(1), 162-191.
Artikkeleita sopimuksen mukaan.