XPVK0202 Interpersonal Communication Competence for Psychologists (3 cr)
Description
Keskeisiä teemoja ovat
- psykologin ja asiakkaan välisen vuorovaikutussuhteen erityispiirteet suhteessa muihin sosiaalisiin suhteisiin ja suhteen jännitteet
- suhteen luomiseen ja ylläpitämiseen liittyvät viestintäprosessit ja viestinnän ilmiöt, kuten kuunteleminen ja sen osoittaminen, sosiaalinen tuki, luottamus ja ammatillisuus.
- erilaiset verbaaliset ja nonverbaaliset viestintäkeinot ja niiden soveltaminen asiakaskeskustelussa
- rakentava palautevuorovaikutus
- vuorovaikutusosaaminen osana psykologin asiantuntijuutta ja
- oman vuorovaikutusosaamisen kehittäminen.
Learning outcomes
Kurssin käytyään opiskelija:
tunnistaa ja tiedostaa psykologin ja asiakkaan vuorovaikutussuhteen erityispiirteitä
osaa tunnistaa ja jäsentää asiakassuhteissa ilmeneviä vuorovaikutuksen ilmiöitä
osaa käyttää erilaisia viestintäkeinoja asiakaskeskustelun ohjaamiseen
osaa analysoida ja arvioida viestintäkeinojen toimivuutta asiakaskeskustelussa
osaa soveltaa rakentavan palautevuorovaikutuksen periaatteita
on asettanut tavoitteet oman vuorovaikutusosaamisensa kehittämiseen asiakaskeskusteluissa
Additional information
Kurssiin sisältyy simuloituja psykologi-asiakastilanteita, jotka toteutetaan yhteistyössä Movin, psykologian laitoksen ja näyttelijöiden kanssa. Asiakastilanteita tarkastellaan ja analysoidaan yhdessä psykologian ja puheviestinnän asiantuntijoiden kanssa.
Recommended prerequisites
- Prerequisite group 1
Completion methods
Method 1
Participation in teaching (3 cr)
Keskustelut, lyhyet luennot, toiminnalliset harjoitukset ja analyysitehtävät.