YMAA2130 Marketing management (5 cr)
Description
Markkinoinnnin strategisten avainprosessien johtaminen; kuten segmentointi, asemointi, tuoteportfolion johtaminen, kilpailuedun määrittäminen, brändin konseptointi.
Markkinoinnin toimenpiteiden johtaminen, päätöksenteko, tuloksellisuuden, vaikuttavuuden ja vastuullisuuden arviointi. Markkinoinnin tehtäväalueet ja niiden integrointi markkinointisuunnitelmaan; Markkinoinnin strategisen analyysin välineet
YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteutuminen opintojaksolla:
Ilmastonmuutokseen liittyvien mittareiden ja tavoitteiden rooli markkinoinnin strategisessa johtamisessa ja toimenpiteiden johtamisessa
Sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden tehtävät ja mittarit markkinoinnin johtamisessa.Markkinoinnin uudistuminen siirtymällä resurssien tehokkaampaan hyödyntämiseen, kiertotalouteen sekä puhtaiden ja ympäristön kannalta hyödyllisten teknologioiden käyttöön ottamiseen
Markkinoinnin toimintojen ja prosessien tehokkuuden, läpinäkyvyyden ja tilivelvollisuuden kehittäminen ja varmistaminen
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- eritellä ja arvioida erilaisia markkinoinnin strategiseen johtamiseen liittyviä tilanteita, malleja ja toimintatapoja
- analysoida yrityksen sisäistä ja ulkoista tietoa yhdistää sitä markkinoinnin strategioiden muodostamisen
- hyödyntää markkinoinnin analyysityökaluja erilaisissa päätöstilanteissa
- suunnitella ja toteuttaa markkinoinnin päätöksiä sekä arvioida strategioiden ja toimenpiteiden seurauksia
- tuottaa ohjeiden mukaan arvioivan raportin valitun organisaation markkinoinnin suunnittelusta
Description of prerequisites
Study materials
Literature
- 9781292017310 Hooley, G., Piercy, N.F., Nicoulaud, B., & Rudd J.M. (2017) Marketing Strategy and Competitive Positioning, 6th Edition. Pearson. (E-kirjana)