ERIA1509 Varhaiserityiskasvatuksen pedagogiikka (5 op)
Kuvaus
Varhaiserityiskasvatus tieteenalana ja käytäntönä, tuen suunnittelu ja toteutus, inklusiivinen ja kulttuuritietoinen varhaiskasvatus, osallisuus ja sosiaalinen osallisuus, pedagogiset menetelmät, konsultaatio, perhelähtöisyys ja monialainen yhteistyö
Osaamistavoitteet
- tunnistaa varhaiserityiskasvatuksen kansalliset ja kansainväliset monitieteiset teoreettiset lähtökohdat
- arvioida varhaiserityiskasvatuksen toimintatapoja teoreettisen tiedon pohjalta eettiset näkökohdat huomioiden
- hyödyntää varhaiserityiskasvatuksen teoriaa suunnitellessaan ja toteuttaessaan varhaiserityiskasvatusta
Oppimateriaalit
Pihlaja, P. & Viitala, R. (toim.) 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2. painos.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa.
Suoritustavat
Tapa 1
kontaktiopetus ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti (5 op)
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Joustava suoritustapa erityisopetuksen tehtäviin ammatillisia valmiuksia antavat opinnot aiemmin suorittaneille opiskelijoille.