ERIA269 Harjoittelu: Yksilöllisen oppimisen ohjaaminen (5 op)
Kuvaus
Oppimisen ja koulunkäynnin yksilöllinen tukeminen, perehtyminen tuen tarpeiden moninaisuuteen; tukivastemalli: monipuoliset oppimisen vaikeuksien arviointimenetelmät; erityisopettajan toimenkuva, koulun toimintakulttuuri ja niiden kautta moniammatilliseen yhteistyöhön tutustuminen; vastuu oppilaasta ja opetuksen laadusta; vaitiolovelvollisuus.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- laatia oppimateriaalia, käyttää sitä opetuksessa ja ohjauksessa ja arvioida sen toimivuutta
- suunnitella ja toteuttaa erilaisiin teoreettisiin lähtökohtiin perustuvaa systemaattista tukea, jossa huomioidaan oppilaan kokonaisvaltainen hyvinvointi ja erityisopetukselliset tuen tarpeet
- käyttää arviointimenetelmiä ja hyödyntää niiden tuloksia oppimisen ohjaamisessa ja tuen suunnittelussa
- toimia opettajien välisessä yhteistyössä ja työparina toisen opiskelijan kanssa
- reflektoida erityisopetusta tuen vaikuttavuuden näkökulmasta
- toimia erityisopettajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Lisätietoja
Harjoitteluun osallistuminen, harjoitteluraportin laatiminen, seminaarityöskentely.
Opintojakso sisältää
- opetuksen observointia
- opettamista (sis. Kohdennetun tuen jakson)
- Norssilla saatavaa ohjausta
- vertaispalautteen antamista ja saamista
- yliopiston ohjaavalta opettajalta saatavaa palautetta
- itsenäistä työskentelyä (mm. harjoitteluraportin laatiminen)
- seminaarityöskentelyä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa.
Suoritustavat
Tapa 1
seminaarit, ohjattu opetusharjoittelu Jyväskylän normaalikoululla (5 op)
Harjoitteluun osallistuminen, harjoitteluraportin laatiminen, seminaarityöskentely.
Opintojakso sisältää
- opetuksen observointia
- opettamista (sis. Kohdennetun tuen jakson)
- Norssilla saatavaa ohjausta
- vertaispalautteen antamista ja saamista
- yliopiston ohjaavalta opettajalta saatavaa palautetta
- itsenäistä työskentelyä (mm. harjoitteluraportin laatiminen)
- seminaarityöskentelyä