FTEM1002 Käyttäytymisen muutoksen ja ohjauksen merkityksellisyys kuntoutuksessa (5 op)

Opinnon taso:
Muut opinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2019-2020, 2020-2021, 2021-2022, 2022-2023

Avainteksti

Avoin yliopisto

Kuvaus

Dialogisuus ja oppimisprosessiin liittyvät teoriat

Käyttäytymismuutosten ja elämäntapamuutosten teoreettiset lähtökohdat ja tieteellinen tausta

Motivoivan haastattelun tieteellinen tausta

Dialogisuuteen, käyttäytymisen muutokseen ja motivaatioon liittyvän teoria- ja tutkimustiedon soveltaminen kuntoutuksen toimintaympäristöissä

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää yleisimpien dialogisuuden taustalla olevien teorioiden periaatteet ja niiden sovellusmahdollisuudet kuntoutuksessa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- osaa tarkastella kriittisesti kuntoutustoimintaa ja kehittää sitä kuntoutuksen asiantuntijana.
- osaa soveltaa dialogisuuteen, käyttäytymisen muutokseen ja motivaatioon liittyvää tieteellistä tietoa kuntouksen asiakastyössä, kehittämistehtävissä ja/tai tutkimuksessa.

Lisätietoja

Aktiivinen osallistuminen verkkotyöskentelyyn, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät.

Esitietojen kuvaus

AMK-tutkinto tai kandidaatin tutkinto terveys-, sosiaali- tai liikunta-alalta

Oppimateriaalit

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kirjallisuus

  • Burbules, N. 2000. The limits of dialogue as a critical pedagogy. In P. Trifonas (ed.) Revolutionary pedagogies. New York:Routledge (251-273).
  • Michie, S., West, R., Campbell, R., Brow, J. & Gainforth, H. 2014. ABC of Behavior Change Theories. An Essential Resource for Researchers, Policy Makers and Practitioners. Silverback Publising.
  • Miller W, Rollnick S. Motivational interviewing. Helping people change. 2012. ebook. Third edition. New York, Guilford Press.
  • Buber, M. 1999. Minä ja Sinä. Porvoo: WSOY.

Suoritustavat

Ei suoritustapoja