KOPS1000 Suullisen kielitaidon oppiminen ja opettaminen (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Kurssilla tarkastellaan suullisen kielitaidon oppimista ja opettamista eri näkökulmista. Painotus on ennemminkin ääntämisessä sekä sujuvuuteen ja/tai ymmärrettävyyteen liittyvissä piirteissä kuin sanastossa ja/tai rakenteessa, vaikka viime mainitut luonnollisesti myös vaikuttavat suullisen viestinnän sisältöön ja toimivuuteen. Lisäksi kurssilla tutustutaan ääntämisen ja suullisen kielitaidon tutkimiseen ja erilaisiin tutkimusmenetelmiin. Kurssin keskeisiä teemoja ovat myös oppimateriaalit ja ääntämisen/suullisen kielitaidon arviointi.
Suoritustavat
Kontaktiopetus ja siihen liittyvät oppimistehtävät. Läsnäolovaatimus luennoilla n. 75%.
Luennoitsijat vaihtelevat eri toteutuskerroilla, ja siksi myös kurssin painotukset vaihtelevat hiukan eri toteutuskerroilla.
Arviointiperusteet
Oppimistehtäviä, joihin kurssiarvosana perustuu. Tarkemmat arvosanakohtaiset arviointikriteerit annetaan opetuksen yhteydessä.
Osaamistavoitteet
• tarkastella suullisen kielitaidon eri aspekteja ääntämisestä pragmatiikkaan,
• analysoida opiskelemansa kielen äännejärjestelmää ja prosodisia piirteitä oppimisen ja pedagogiikan kannalta,
• tuntee suullisen kielitaidon ja ääntämisen oppimiseen ja opetukseen liittyviä tutkimusmenetelmiä,
• lukea ja analysoida kriittisesti suullista kielitaitoa ja ääntämistä käsitteleviä opetusmateriaaleja sekä
• suunnitella ja toteuttaa ajanmukaista ja toimivaa suullisen kielitaidon ja ääntämisen opetusta.
Esitietojen kuvaus
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
- Tergujeff, E. & Kautonen, M. (toim.). 2019. Suullinen kielitaito - Opi, opeta, arvioi. (Otava, Helsinki.)