LPEP006 Liikuntadidaktiikan peruskurssi 2 (6 op)
Kuvaus
Liikkuminen erilaisissa oppimisympäristöissä monipuolisia opetusmenetelmiä hyödyntäen ja vuorovaikutustaitoja kehittäen.
Liikkumisen perustaidot ja niiden oppimiseen sisältyvät kehittelyt eri ympäristöissä muun muassa teknologiaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntäen.
Turvallisuuteen liittyvät erityispiirteet eri oppimisympäristöissä.
Suoritustavat:
Luentoja ja ohjattuja harjoituksia yhteensä 91 tuntia:
Yhteinen luento 2 tuntia
Vesiliikunta: uinti ja vesipelastus 19 tuntia
Palloilu: 28 tuntia
Kehonhallinta: kehonhuolto, telinevoimistelu ja akrobatia 20 tuntia
Rytmi- ja ilmaisuliikunta: tanssi 18 tuntia
Yhteenvetoseminaari 4 tuntia
Itsenäinen työskentely.
Arviointiperusteet:
Liikuntataidot ja -tiedot 50 % arvosanasta. Työskentelytaidot 50 % arvosanasta. Kurssiin sisältyy myös itsearvioinnit eri ympäristöissä sekä seminaarityön vertaisarviointi. Nämä arvioidaan osana liikunnan tietoja ja työskentelytaitoja.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa keskeisimpiä liikuntataitoja ja ymmärtää omien taitojen merkityksen opetustilanteissa. 
- tunnistaa eri oppimisympäristöjen ja liikuntamuotojen erityispiirteitä, yhtäläisyyksiä sekä eroja. 
- ymmärtää itsensä ja muut yksilöllisinä oppijoina erilaisissa oppimisympäristöissä. 
- osaa havainnoida oppimisen kannalta oleellisia asioita eri liikuntataidoissa ja pystyy kehittämään taitojaan. 
- ymmärtää sekä tiedollisesti että kehollisesti, miten ihmisen anatomia, fysiologia ja biomekaniikka tulee huomioida terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä. 
- ymmärtää miten kognitiiviset toiminnot ilmenevät erilaisissa liikuntamuodoissa. 
- osaa ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja tukea toiminnallaan ryhmässä oppimista ja ryhmän hyvinvointia. 
- ymmärtää liikunnanopetuksen kasvatuksellisia näkökulmia työskentelytaitojen osalta (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet). 
Lisätietoja
Ajoitus: 2. vuosi syyslukukausi
Esitietojen kuvaus
Suositellut esitiedot
- Esitietoryhmä 1
Oppimateriaalit
Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. (toim.) 2017. (2. uusittu painos). Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS-kustannus., ss. 276–366 (90 s.).
Keskinen, I., Hakamäki, J., Hotti, K., Lauritsalo, K., Liinpää, S., Läärä, J. & Pantzar, T. 2016. Uimaopetuksen käsikirja. Jyväskylä: Docendo, ss. 99-178 (79 s).
Suoritustavat
Tapa 1
Yhteiset luennot ja seminaarit (0.5 op)
Luentoja ja ohjattuja harjoituksia yhteensä 91 tuntia:
Yhteinen luento 2 tuntia
Vesiliikunta: uinti ja vesipelastus 19 tuntia
Palloilu 28 tuntia
Kehonhallinta: kehonhuolto, telinevoimistelu ja akrobatia 20 tuntia
Rytmi- ja ilmaisuliikunta: tanssi 18 tuntia
Yhteenvetoseminaari 4 tuntia
Itsenäinen työskentely.