MSLP010 Johdanto museologiaan (5 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Kuvaus
Opintojakson aikana käsitellään kulttuurin käsitettä, aineellista ja aineetonta kulttuuriperintöä sekä museologian/heritologian perusteita ja kehitystä. Lisäksi tarkastellaan museolaitoksen historiaa, organisaatiota ja ansaintalogiikka.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee museologisen ja heritologisen tutkimuksen peruskäsitteistöä ja alan oppihistoriallisia päälinjoja
- osaa kuvata suomalaisen museolaitoksen syntyä, kehitystä ja nykytilan painopisteitä
- ymmärtää suomalaisen museokentän organisaation toimintaperiaatteita ja ansaintalogiikka sekä yhteiskunnallisia tehtäviä
- on perehtynyt museoiden ja muiden muistiorganisaatioiden toimintaan ja lainsäädäntöön
- tunnistaa kulttuuriperintötyön motiiveja ja tavoitteita.
Esitietojen kuvaus
Suositellaan suoritettavaksi ennen muita museologian perusopintoja.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina muistiorganisaatioiden toimintaperiaatteita esittelevää materiaalia sekä kulttuuriperintötyötä säätelevää lainsäädäntöä. Oppimateriaali jaetaan opetuksen yhteydessä.
- Vilkuna, Janne, Yhteinen kulttuuriperintömme (s. 12–41)
- Vilkuna, Janne, Museoiden yhteistyön haasteet (s. 42–43)
- Vilkuna, Janne, Museologian vaiheita (s. 44–65)
- Kinanen, Pauliina, Museologiaa maailmalla (s. 66–67);
- Kostet, Juhani, Museoiden resurssit ja niiden hallinta (s. 93–104).
- Kostet, Juhani, Onko suomalaisella museolla aatteellista perustaa? (s. 17–26)
- Vilkuna, Janne, Suomen museoalan organisoituminen 1945–2009 (s. 27–46)
- Kinanen, Pauliina, Suomen museoliitto museokentän rakentajana (s. 62–93)
- Palviainen, Ritva, Museotyön ammatillistuminen (s. 315–331)
- Vilkuna, Janne, Museologia ja Suomen museot (s. 332–346).
Kirjallisuus
- Kinanen, Pauliina (toim.): Museologia tänään. Helsinki: Suomen museoliitto 2007.
- Pettersson, Susanna & Kinanen Pauliina (toim.): Suomen museohistoria. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2010.
Suoritustavat
Tapa 1
Arviointiperusteet:
80% osallistuminen ja tenttisuoritus tai kirjallinen oppimistehtävä.
Opetusajankohta:
Periodi 2
Valitaan kaikki merkityt osat
Tapa 2
Arviointiperusteet:
Tenttisuoritus tai kirjallinen oppimistehtävä
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2, Periodi 3, Periodi 4, Periodi 5
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:
Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi ja tentti tai kirjallinen oppimistehtävä.
x
Itsenäinen työskentely (verkko-opetus) (5 op)
Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:
Erityisin perustein (esim. asuminen toisella paikkakunnalla) ja tentaattorin kanssa erikseen sopimalla kurssi on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkko-opiskeluna, johon kuuluu myös tentti tai kirjallinen oppimistehtävä.