PSYS4300 Oppimisvaikeuksien tutkimukset ja interventiot (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Psykologian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021

Kuvaus

Valittavat kurssit:

ERIS1301 Näyttöön perustuva tuki oppimisvaikeuksissa (5 op) (Aro)

Kuvaus: Tuen keinojen teoriaperustaisuuden ja tutkimusnäytön arviointi, oppimisvaikeuksien päällekkäistyminen, tutkimusnäyttöön perustuva tuki, tutkimustiedon soveltaminen käytäntöön.

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa- tunnistaa erityisiin oppimisvaikeuksiin vaikuttamisen keskeiset periaatteet- analysoida tuen keinoja suhteessa oppimisvaikeuksia koskevaan teoreettiseen tietoon ja vaikuttavuustutkimukseen- suunnitella ja esitellä teoreettiseen tietoon ja tutkimusnäyttöön perustuvia tukemisen keinoja oppimisvaikeuksiin

Suoritustavat: Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.


ERIS1302 Käyttäytymisen ja kouluun kiinnittymisen tehostettu tukeminen (5 op) (Savolainen)

Kuvaus: Kurssilla käsitellään käyttäytymisen ohjaamisen perusteet ja niihin liittyvät näyttöön perustuvat yksilötasoiset interventiot.

Kolmiportainen tuki (pääpaino tehostetussa ja erityisessä tuessa), näyttöön perustuvat käyttäytymisen opettamisen ja ohjauksen keinot, positive behavior support (PBIS).

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee hyvän yleisen tuen merkityksen käyttäytymisen ongelmien ennaltaehkäisyssä
- tuntee näyttöön perustuvia tehostetun ja erityisen tuen keinoja oppilaan toivottavan käyttäytymisen ja kouluun kiinnittymisen tukemisessa
- osaa soveltaa näitä keinoja osana kolmiportaista tukea


Suoritustavat: Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.


Osaamistavoitteet

Painopiste on näyttöön perustuvassa tuessa koskien lukutaidon ja matematiikan oppimisen tukemista sekä käyttäytymisen ja toiminnanohjauksen tukemista. Englanninkielinen opintojakso keskittyy oppimisvaikeuksien perustutkimukseen ja soveltavaan tietoon, ei kuitenkaan interventioihin. 

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Arviointiperusteet:
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

kontaktiopetus ja oppimistehtävä (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi

Opetus

x

kontaktiopetus, oppimistehtävät ryhmätyönä, tentti (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja ryhmätyöskentelynä toteutettavat oppimistehtävät ja tentti.

Opetus