TERV305 Tutkimus terveystiedon opetuksessa (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Tieteellisen tiedon ja sen hankkimisen yleisperiaatteet 
Keskeiset terveystutkimuksen tutkimusorientaatiot ja -menetelmät (määrällinen ja laadullinen) 
Tutkimuksen vaiheet 
Tiedon ja tutkimuksen luotettavuuden arviointi 
Tutkimuseettiset periaatteet 
Ydinainesanalyysi: lukion TE2 Terveys ja ympäristö moduulin tavoitteet terveystutkimuksen osalta 
Suoritustavat
Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävä
Arviointiperusteet 
Oppimistehtävä 100 %
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää tutkimuksen tekemiseen liittyviä peruskäsitteitä ja käyttää niitä luontevasti oppimistehtävässään 
- esitellä terveystutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä 
- eritellä perustellen mitä lukiolaisen tulee osata TE2 moduulin jälkeen terveystutkimuksesta (ydinainesanalyysi) 
Lisätietoja
Syys- ja kevätlukukausi
Oppimateriaalit
Hirsjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2013. Tutki ja kirjoita. 15.-17. painos. Helsinki: Tammi. (464 s.)
Menetelmäopetuksen tietovaranto. Tampereen yliopisto. http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
Menetelmäpolkuja humanisteille. Jyväskylän yliopisto. https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
Sarja, T. 2016. Kuka oikein tietää - Kun mielipide haastoi tieteen. Jyväskylä: Docendo. (235 s.)
Tutkimuseettinen neuvottelukunta. 2013. Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. Helsinki: TENK. (40 s.) https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
Valli, R. & Aarnos, E. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle (5. uudistettu painos). Jyväskylä: PS-Kustannus. (233 s.)
Valli, R., Aaltola, J. & Herkama, S. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5. uudistettu ja täydennetty painos). Jyväskylä: PS-Kustannus. (272 s.)