VAAM1361 Kestävä elämäntapa, ympäristön ilmiöt ja STEAM (4 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Kuvaus
Kestävän elämäntavan kasvatuksen tavoitteet, käsitteet, sisällöt ja menetelmät varhaiskasvatuksessa; STEAM-toiminnan käsitteet, tavoitteet ja sisällöt varhaiskasvatuksessa; lapsen kyselevän ja tutkivan ajattelun kehittymisen tukeminen; leikki, tutkiminen ja kokeilu STEAM-toiminnassa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee kestävän elämäntavan kasvatuksen tavoitteita, sisältöjä ja menetelmiä erityisesti varhaiskasvatuksen näkökulmasta
- tuntee STEAM-lähestymistavan keskeisiä sisältöjä ja käsitteitä
- hallitsee lasten tutkivan, innovatiivisen ja ongelmanratkaisuun tähtäävän toiminnan ohjaamisen perusteet sekä osaa tukea käsitteellisen ajattelun kehittymistä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kestävän elämäntavan mukaista STEAM
- toimintaa erilaisissa varhaiskasvatuksen ympäristöissä
- osaa soveltaa leikinomaisuuteen ja toiminnalliseen oppimiseen perustuvia menetelmiä ohjauksessaan.
Oppimateriaalit
Parikka-Nihti, M. & Suomela, L. 2014. Iloa ja ihmettelyä. Ympäristökasvatus varhaislapsuudessa. Jyväskylä: PS-kustannus.
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Luvut 13-15, 178 –220. Jyväskylä: PS-kustannus.
BRUNTON, P. & THORNTON, L. 2010. Science in the early years. Building firm foundation from birth to five. Lontoo: Sage.
Artikkeleita ja tutkimusraportteja sopimuksen mukaan.
Suoritustavat
Tapa 1
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja itsenäinen työskentely, oppimistehtävä/tentti. Arviointi perustuu oppimistehtävään/tenttiin.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Opetus (4 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi