VAAM1361 Kestävä elämäntapa, ympäristön ilmiöt ja STEAM (4 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023

Kuvaus

Kestävän elämäntavan kasvatuksen tavoitteet, käsitteet, sisällöt ja menetelmät varhaiskasvatuksessa; STEAM-toiminnan käsitteet, tavoitteet ja sisällöt varhaiskasvatuksessa; lapsen kyselevän ja tutkivan ajattelun kehittymisen tukeminen; leikki, tutkiminen ja kokeilu STEAM-toiminnassa.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee kestävän elämäntavan kasvatuksen tavoitteita, sisältöjä ja menetelmiä erityisesti varhaiskasvatuksen näkökulmasta 
  • tuntee STEAM-lähestymistavan keskeisiä sisältöjä ja käsitteitä 
  • hallitsee lasten tutkivan, innovatiivisen ja ongelmanratkaisuun tähtäävän toiminnan ohjaamisen perusteet sekä osaa tukea käsitteellisen ajattelun kehittymistä 
  • osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kestävän elämäntavan mukaista STEAM
  • toimintaa erilaisissa varhaiskasvatuksen ympäristöissä 
  • osaa soveltaa leikinomaisuuteen ja toiminnalliseen oppimiseen perustuvia menetelmiä ohjauksessaan.

Oppimateriaalit

Parikka-Nihti, M. & Suomela, L. 2014. Iloa ja ihmettelyä. Ympäristökasvatus varhaislapsuudessa. Jyväskylä: PS-kustannus. 

Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Luvut 13-15, 178 –220. Jyväskylä: PS-kustannus.

BRUNTON, P. & THORNTON, L. 2010. Science in the early years. Building firm foundation from birth to five. Lontoo: Sage. 

Artikkeleita ja tutkimusraportteja sopimuksen mukaan.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja itsenäinen työskentely, oppimistehtävä/tentti. Arviointi perustuu oppimistehtävään/tenttiin.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Opetus (4 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus