YPPP135 Opetussuunnitelmatyö (5 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Kuvaus
Sisältö
- opetussuunnitelmatyön teoreettiset ja filosofiset lähtökohdat
- opetussuunnitelmateoriat ja niiden yhteys oppimisteorioihin
- osaamisperustainen opetussuunnitelma yliopistossa
- ilmiöpohjainen opetussuunnitelma yliopistossa
- opetussuunnitelman työelämäyhteydet
Suoritustavat
Oppimistehtävät ja lukupiirityöskentely. Suoritustavat voivat tarkentua vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa opetussuunnitelmatyön teoreettisia ja filosofisia lähtökohtia ja sen erilaisia ilmenemismuotoja yliopistossa.
- hahmottaa opetussuunnitelmateoriat ja niiden soveltuvuuden yliopistokontekstiin.
- tarkastella omaa opetustaan suhteessa laitoksen/oppiaineen opetussuunnitelmiin ja soveltaa oppimaansa oman laitoksensa/oppiaineensa opetuksen suunnitteluun ja kehittämiseen.
- tunnistaa opetussuunnitelman yhteys sekä yliopiston arvotavoitteisiin että yhteiskunnan, sen instituutioiden, arvojen ja tapojen luonteeseen
- arvioida oppiaineen sisäisen struktuurin, yhteiskunnasta tulevien odotusten ja opiskelijoiden oppimistarpeiden välisiä kytkentöjä ja niiden merkitystä opetussuunnitelmatyölle.
- tehdä opetussuunnitelmatyötä yhteisöllisellä tasolla ja edistää siten koko laitoksen/oppiaineen pedagogisen toimintakulttuurin kehittämistä.
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat).
Kirjallisuus
- BARNETT, R. & COATE, K. 2010. Engaging the curriculum in higher education. Berkshire, GBR: McGRaw-Hill Education.
- BIGGS, J. & TANG, C. 2007. Teaching for quality learning at university: What the student does. Maidenhead: Society for Research into Higher Education & Open University Press.
- KORHONEN, V. & MÄKINEN, M. 2012. Opiskelijat korkeakoulutuksen näyttämöllä. Tampere: Tampere University Press.
- MÄKINEN, M., ANNALA, J., KORHONEN, V., VEHVILÄINEN, S., NORRGRAN, A.-M., KALLI, P. & SVÄRD, P. (toim.) 2012. Osallistava korkeakoulutus. Tampere: Tampere University Press.
Suoritustavat
Tapa 1
Arviointiperusteet:
Osallistuminen opetukseen.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi