Kemian maisteriohjelma

Tutkintonimike:
Filosofian maisteri
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Ylempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
120+ op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kemian laitos, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023

Kuvaus

Kemian maisteriohjelmasta valmistuu kemistejä monipuolisesti eri kemian alan ammatteihin, esimerkiksi tutkimukseen ja tuotekehitykseen julkiselle ja yksityiselle sektorille, erilaisiin asiantuntijatehtäviin sekä kemian alan myynti- ja markkinointitehtäviin. Kemian opettajankoulutuksesta valmistuu kemian opettajia lukioihin, peruskouluihin sekä muihin oppilaitoksiin. Kemian opintosuunta antaa edellytykset jatkaa opintoja alan tohtoriopinnoissa. Filosofian maisterin tutkintoon vaaditaan edeltävinä opintoina luonnontieteiden kandidaatin (LuK) tutkinto tai tutkintoa vastaavat opinnot.

Kemian aineenopettajien ensimmäinen opetettava aine on kemia. Muina aineina opiskellaan kasvatustieteiden pedagogisia opintoja sekä toisen opetettavan aineen opintoja. Toiseksi opettavaksi aineeksi suositellaan matematiikkaa tai fysiikkaa. Opettajankoulutukseen räätälöidyissä opinnoissa painotetaan laaja-alaista aineenhallintaa, tutkivan opettajuuden kehittymistä, motivoitumista kemian opettajuuteen sekä yhteistoiminnallista kemian ja kemian opetuksen osaamisen kehittämistä. Opinnoissa sovelletaan laaja-alaisesti tieto- ja viestintätekniikkaa, molekyylimallinnusta ja erityisesti laboratoriotyöskentelyä kemian osaamisen ja opettajuuden kehittymisessä.

Osaamistavoitteet

Tieteelliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Maisteri hallitsee kemian perusteoriat ja tuntee muut tieteenalansa osa-alueet, keskeiset teoriat ja taustat sekä tutkimuksen nykysuuntaukset.
Taidot: Maisteri osaa soveltaa oppimaansa tieteenalansa ongelmien ratkaisussa ja käsittelyssä. Hän pystyy arvioimaan kriittisesti alansa tutkimustietoa ja tuottamaan tieteelliseen ajatteluun
perustuvaa tutkimusta. Hän osaa raportoida asiantuntevasti.
Asenteet: Maisteri on kiinnostunut soveltamaan tieteenalansa menetelmiä ongelmien ratkaisuun ja ymmärtää jatkuvan oppimisen merkityksen.

Ammatilliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Maisteri tunnistaa ja ymmärtää kemian alan työtehtäviä ja toimenkuvia eri organisaatioissa. Hän osaa soveltaa tietojaan toimiessaan teollisuudessa, yrityksissä ja muissa yhteisöissä ja organisaatioissa. Hän kykenee seuraamaan kemian ja muiden tieteenalojen kehitystä ja
täydentämään osaamistaan.
Taidot: Maisteri kykenee itsenäiseen ongelmanratkaisuun. Hänellä on edellytykset toimia asiantuntijatehtävissä. Hän osaa organisoida työtehtäviä ja kykenee itsenäiseen ja vastuulliseen toimintaan ja päätöksentekoon. Hän kykenee suunnittelemaan kemiallisia koejärjestelyitä ja tutkimusprojekteja. Hänellä on valmius hankkia uutta tietoa ja luoda uusia ratkaisumalleja
tieteenalansa muuttuvia ja uusia tilanteita vastaaviksi.
Asenteet: Maisterilla on valmius seurata kemian alan kehitystä, hankkia uutta tietoa ja löytää ratkaisuja kemian alan muuttuviin ongelmiin ja haasteisiin. Maisteri tuntee alan työskentelykäytännöt sekä ymmärtää säädösten ja sopimusten merkityksen.

Sosiaaliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Maisterilla on laaja käsitys siitä, miten tieteenala ja alan toimijat liittyvät yhteiskuntaan ja yksilön arkipäivään. Hän osaa perustella alansa merkityksen.
Taidot: Maisteri pystyy toimimaan asiantuntijana työryhmissä, ammattiryhmissä ja tieteellisissä ryhmissä sekä pystyy viestimään osaamistaan eri kohderyhmille tarvittaessa myös vieraalla kielellä.
Asenteet: Maisteri on yhteistyökykyinen ja valmis ottamaan vastuuta.

Eettiset osaamistavoitteet:
Tiedot: Maisteri hahmottaa tieteenalansa eettiset ongelmat ja ymmärtää niihin liittyvät erilaiset lähestymistavat ja periaatteet.
Taidot: Maisteri tunnistaa käytännössä tieteenalansa eettiset ongelmat, osaa etsiä niihin perustelut ja pystyy soveltamaan niihin eettisesti kestäviä ratkaisumalleja.
Asenteet: Maisteri asennoituu vakavasti eettisiin kysymyksiin, noudattaa eettisiä periaatteita ja pyrkii kehittämään niitä edelleen.

Rakenne

Valitse kaikki (44+ op)